Zajęcia metodą SNOEZELEN , czyli doświadczenia poprzez zmysły w Sali Doświadczania Świata dla dzieci od pierwszych miesięcy życia, w wieku przedszkolnym oraz z wielorakimi niepełnosprawnościami

Zajęcia metodą SNOEZELEN , czyli doświadczenia poprzez zmysły w Sali Doświadczania Świata dla dzieci od pierwszych miesięcy życia, w wieku przedszkolnym oraz  z wielorakimi niepełnosprawnościami

Zajęcia obejmują:

  1. Stymulację percepcji wzrokowej
    • aktywizowanie zmysłu wzroku (doświadczanie bodźców wzrokowych
    • rozwijanie spostrzegawczości, koncentracji wzrokowej
    • wydłużanie czasu koncentracji wzroku na bodźcach wizualnych
    • rozwijanie kierunkowości spostrzegania (zdolności poruszania oczami we wszystkich kierunkach i podążania wzrokiem za poruszającymi się przedmiotami)
    • rozwijanie pamięci wzrokowej (przewidywanie kolejności następujących po sobie czynności, przedmiotów, barw
    • rozwijanie koordynacji wzrokowo – ruchowej
    • kształcenie analizy i syntezy wzrokowej
    • oddziaływanie za pomocą barw na nastrój samopoczucie i aktywizację dziecka
  1. Stymulację percepcji słuchowej
    • aktywizowanie zmysłu słuchu
    • poszerzanie zasobu doświadczeń w zakresie percepcji słuchowej
    • usprawnianie koncentracji na bodźcach słuchowych
    • zmniejszanie lęku przed dźwiękami nieznanymi
    • reagowanie na różne sygnały (szukanie źródła dźwięku)
    • rozwijanie umiejętności różnicowania dźwięków otoczenia i dźwięków mowy (dźwięki różnych przedmiotów, instrumentów, dźwięki natury, głos ludzki)
    • doświadczanie znaczenia pojęć: cicho-głośno, dźwięki wysokie-niskie, szybkie-wolne, przerywane-ciągłe
    • rozwijanie pamięci, analizy i syntezy słuchowej
    • rozwijanie koordynacji słuchowo- ruchowej i słuchowo – wzrokowej
    • aktywizowanie uczniów do wytwarzania dźwięków przy pomocy różnych przedmiotów, instrumentów, aparatu głosowego
    • oddziaływanie na samopoczucie i nastrój
  2. Stymulację percepcji dotykowej
    • zachęcanie dziecka do badania przedmiotów o różnej fakturze (aktywizacja zmysłu dotyku)
    • nabywanie różnych doświadczeń dotykowych (ciepło-zimno, sucho-mokro, szorstko-gładko itp. ) i łączenie ich z różnymi przedmiotami i sytuacjami (rozwijanie pamięci dotykowej)
    • wyczuwanie poszczególnych części ciała w trakcie masowanie ich różnymi materiałami
  3. Stymulację percepcji węchowej
    • aktywizacja zmysłu węchu
    • gromadzenie doświadczeń węchowych (poznawanie różnych zapachów)
    • poszukiwanie źródła zapachu
    • kojarzenie zapachu z różnymi substancjami
  1. Stymulację percepcji smakowej
    • aktywizacja zmysłu smaku
    • rozwijanie percepcji smakowej (akceptacja nowego smaku, posiłku)
    • reagowanie na określony smak i nabywanie umiejętności różnicowania smaku
  2. Stymulację zmysłu równowagi
    • doświadczanie ruchu
    • normalizowanie napięcia mięśniowego
    • rozwijanie orientacji w schemacie ciała
    • rozwijanie orientacji przestrzennej
    • wzbogacanie aktywności

 

Prowadząca – Justyna Jakubczyk

Terapeuta metody SNOEZELEN

Zobacz również

Zobacz więcej