DOGOTERAPIA
Cele terapii z udziałem zwierząt to między innymi cele fizyczne , psychiczne, edukacyjne i motywacyjne.
Celów fizyczne:
- poprawa motoryki i koordynacji ruchowej,
- rzucanie, kopanie piłki, naśladowanie psa – siadanie, leżenie, podawanie rączki , wskazywanie części ciała psa i części swojego ciała, czesanie, przygotowywanie posiłków dla psa, malowanie, rysowanie, kolorowanie rysunków ulubionego pieska
- rozwinięcie umiejętności poruszania się
- czworakowanie, skakanie, bieganie – nasladowanie psa, wychodzenie z psem na spacer
- udoskonalenie zdolności utrzymania równowagi
- chodzenie po leącej linie do psa, stawanie na jednej nodze, podskoki
Cele psychiczne:
- zwiększenie intensywności komunikacji werbalnej
- wydawanie psu komend, wołanie psa, naśladowanie głosu psa
- rozwijanie zdolności do koncentracji uwagi tj. słuchania i koncentrowania się na wykonywanym zadaniu (zabawa „Ciiiiii piesek śpi”, słuchanie bicia serca psa, śpiewanie piosenek dla pieska)
- udoskonalenie zdolności relaksacyjnych,
- zwiększanie poczucia własnej wartości,
- zmniejszanie napięcia , stresu,
- ograniczanie poczucia osamotnienia,
Cele edukacyjnye:
- zwiększenie zasobu słów – opoiwdamy o swoim psie, opowiadanie bajek, głośne czytanie
- poprawę pamięci krótkotrwałej i długotrwałej (zapamiętywanie piosenek , wierszyków, historyjek o piesku, imion psów, komend wydawanych psu)
- zaznajomienie z takimi pojęciami jak: kolor , wielkość, kształt itp. (opisywanie obrazków z różnymi zwierzętami, wskazywanie obrazków, porównywanie obrazków, akcesoriów dla psa)
Cele motywacyjne to:
- zwiększenie chęci uczestniczenia w zajęciach;
- polepszenie stosunku dziecko - terapeuta;
- zwiększenie ochoty do ćwiczeń .
Zakres tematyczny dogoterapii obejmuje :
- oswajanie z psem,
- obserwowanie postaw i ruchów psa,
- obcowanie z psem,
- naukę wydawania komend ;
- kontakt bezpośredni z psem ,
- zabawę z psem,
- czynności pielęgnacyjne,
- omawianie budowy psa ,
- prowadzenie psa na smyczy.
Środki dydaktyczne :
- pies ,
- akcesoria do wykonywania czynności czesania , mycia , sprawowania kontroli nad psem,
- karma, miski,
- rysunki, kolorowanki, wycinanki dotyczące psa i zabaw z psem,
Program dogoterapii realizowany będzie z uwzględnieniem
możliwości dziecka i bazy dydaktycznej placówki.
Formy pracy
- zajęcia indywidualne.