PRZEPIS NA UDANY I SZCZĘŚLIWY ROK SZKOLNY 2020/2021 – Z DEDYKACJĄ DLA RODZICÓW, NAUCZYCIELI I UCZNIÓW
PRZEPIS NA UDANY I SZCZĘŚLIWY ROK SZKOLNY 2020/2021 – Z DEDYKACJĄ DLA RODZICÓW, NAUCZYCIELI I UCZNIÓW
Dopiero przygotowaliśmy się do rozpoczęcia roku szkolnego – przejęci, dumni, pełni nadziei i entuzjazmu. Wkroczyliśmy weń z dobrym przeczuciem i energią. Tymczasem minęło już kilka tygodni, można pokusić się o pierwsze podsumowania. Czy wystarczy nam sił, zapału i wytrwałości, by uczynić ten czas dobrym i wartościowym? A co najważniejsze, czy wystarczy nam mądrości, otwartości i serca, z pomocą których powinniśmy postrzegać innych ludzi i sprawy wokół? Jak sprawić, by ten rok był udany i zapewnił spełnienie się nam wszystkim, abyśmy wyszli z niego lepsi jako uczniowie, mocniejsi jako rodzina, spełnieni jako pedagodzy i szczęśliwsi jako ludzie?
NA ROK SZKOLNY 2020/2021 ŻYCZĘ CI…
RODZICU
1. Żebyś przez cały rok pozostał rodzicem swojego dziecka, tak jak byłeś nim w dniu 1 września.
2. Żebyś nadal interesował się swoim dzieckiem, a nie tylko jego wynikami w szkole.
3. Żebyś je przytulał jak przed 1 września, na i po rozpoczęciu roku szkolnego, zamiast stawiać mu warunki w rodzaju ,,najpierw odrób lekcje’’.
4. Żebyś był dumny ze swojego dziecka jak wtedy, kiedy wrzuciłeś post z rozpoczęcia roku szkolnego, a nie porównywał go do innych, którzy może coś już potrafią, szybciej zrozumieli, dostali wyższą ocenę.
5. Żebyś wierzył w swoje dziecko tak jak 1 września, gdy mówiłeś mu ,,jestem z tobą, dobrze będzie’’. Nie mów ,,ogarnij się, masz to zrobić, bo stracisz wszystkie przyjemności’’.
6. Żebyś pokazał dziecku swoim słowem i czynem, że nauka jest piękna, zamiast mówić mu w domu ,,ten nauczyciel to jakiś idiota’’, a ,,szkoła jest beznadziejna’’.
7. Żebyś był uważny w relacji ze swoim dzieckiem, zamiast ,,przy okazji’’, obok swojego komputera, telefonu, zajęć.
8. Żebyś pytał swoje dziecko, czy U NIEGO jest wszystko dobrze, jak się czuje, czy chce o coś zapytać, zamiast cały Wasz kontakt zamykać w dwóch pytaniach :,,Co dostałeś?’’, ,,Co masz zadane?’’.
9. Żebyś był wyrozumiały i pamiętał, że dziecko ma prawo do błędu, zamiast oczekiwać ideału i perfekcji.
10. Żebyś pozwalał swojemu dziecku być samodzielnym zamiast wyręczać je tylko po to, by osiągało lepsze wyniki (to nauczy je bezradności).
11. Żebyś tak jak na rozpoczęciu roku DOCENIAŁ, ZAMIAST OCENIAĆ…swoje dziecko i siebie też.
NAUCZYCIELU
1. Żebyś ponad tekstami dostrzegał unikatowość jednostek.
2. Żebyś pamiętał, że sednem edukacji jest rozpalanie pasji, a nie udowadnianie, w czym Twój uczeń jest beznadziejny.
3. Żebyś pamiętał, że choć to Ty uczysz, Twój uczeń też może mieć rację, nawet jeśli jego zdanie jest odmienne od Twojego.
4. Żebyś pamiętał, że czym innym jest „on nie umie’’ od ,,on nie rozumie’’ i to zależy od Ciebie.
5. Żebyś odważył się mówić do uczniów ,,gratuluję opanowania 60%”, zamiast ,,brakuje ci 40%, siadaj, dwója’’.
6. Żebyś dawał informację zwrotną uczniowi, a nie klasie o uczniu, bo albo będziesz wspierał, albo ośmieszał.
7. Żebyś pamiętał, że uczeń oprócz tornistra przynosi do szkoły swoje marzenia, nieprzespaną noc, strach, problemy w rodzinie…
8. Żebyś nie definiował tego, jaki Twój uczeń jest, ponieważ wtedy nie będzie miał szans, aby samemu odkryć i pokazać, kim jest.
9. Żebyś pamiętał, że w swojej klasie będziesz miał zarówno tych, którzy kochają fizykę, jak i tych, którzy uwielbiają wychowanie fizyczne. I to jest piękne, pozwól uczniom na to.
10. Żebyś pamiętał, że nawet małpy spadają czasem z drzew i Ty też masz prawo do błędu, tak samo jak Twoi uczniowie.
11. Żebyś DOCENIAŁ, ZAMIAST OCENIAĆ…zarówno siebie, jak i swoich uczniów.
MŁODY CZŁOWIEKU
1. Żebyś pamiętał, ze wartość jest w Tobie, a nie w opiniach o Tobie.
2. Żebyś pamiętał, że masz prawo popełnić błędy, ale też i o tym, by wyciągnąć z nich naukę.
3. Żebyś pamiętał, że ,,jedynka’’ nie mówi niczego o Tobie, lecz o zastosowanej strategii, sposobie rozwiązania problemu, o wiedzy, którą możesz uzupełnić, i o tym, jak możesz się rozwinąć.
4. Żebyś pamiętał, że nauka jest drogą do wolności w życiu, a nie do odebrania życia – Ty decydujesz, o czym pomyślisz.
5. Żebyś wiedział, że słowa, które wypowiadasz, również w sieci, mogą boleć, mogą skrzywdzić, mogą nawet kogoś zabić…
6. Żebyś robił wszystko dlatego, że chcesz, a nie dlatego, że musisz – wówczas osiągniesz dużo więcej.
7. Żebyś szukał sposobu, a nie powodu.
8. Żebyś się nie porównywał, bo zawsze znajdziesz lepszych lub gorszych, jedno i drugie prowadzi do przegranej, bo będziesz źle traktował innych lub siebie.
9. Żebyś działał i brał z siebie odpowiedzialność, zamiast oczekiwać i żądać.
10. Żebyś próbował, próbował, próbował, bo jesteś na początku procesu i masz prawo JESZCZE nie umieć.
11. Żebyś DOCENIŁ, A NIE OCENIŁ siebie, innych, świat.
Drodzy rodzice i nauczyciele, niech to będzie
świadomy i uważny rok pełen pasji, nauki i akceptacji. Może to młodzi mają klucz do przyszłości, jednak to my mamy klucz do ich potencjału.
Tekst źródłowy: Głos Pedagogiczny 220